Is structuur de redding? Deel 2

In deel 1 vertel ik jullie gedeeltelijk over mijn struggles zonder routine in huis.

 

Plan om flexibel te zijn.

In mijn ervaring vind ik vooruit plannen het belangrijkste punt van een schema, maar wel op een flexibele manier. Het belangrijkste is dat de kids weten wat ze kunnen verwachten, kleuters die weten wat ze te wachten staat, hebben meer zelfvertrouwen, zeuren minder en zijn zo zeker leuk gezelschap. Het zelfde geld voor de mama’s! Het is toch heerlijk om te weten wat je vandaag te wachten staat? Ik heb ook een schema nodig!

business-office-morning-coffee-picjumbo-com

Dit is onze voorlopige schema:

Schema voor de full-time Mama, Peuter & Kleuter

(06:00-7:15 staan mama en papa op. Straks met de baby zal het schema hier en daar aangepast moeten worden. Zoe & Yosh gaan dan lekker naar school en dan ben ik in gezelschap van een baby)

7:30 OPSTAAN! Rond half 8 staan we op met een heerlijk muziekje. De gezichtjes met een flink ochtend humeur toveren we zo prachtig om naar vrolijke gezichtjes. Ik heb het hier voornamelijk over mijn eigen gekreukelde ochtend gezicht! Soms doen we een dansje en rekken we ons even uit. De snoeten worden gepoetst en de kleertjes gaan aan.

7:45- 8:15 TIJD VOOR ONTBIJT. Zoe eet in de ochtend graag cornflakes en ik vind het prima want een boterham gaat soms na 20 minuten nog niet op! Tussendoor vul ik de schooltas van Zoe met een bruine boterham, water of Roosvice + een pakje melk. Een fruitsnack of banaan gaat sinds vorig jaar ook verplicht in de tas. Yosh gaat straks ook naar groep 1 maar geniet nog lekker van een bordje warme pap. Als we eerder op staan maken we er soms een feest van. Zo eet Yosh bijvoorbeeld graag een volkoren wrap/boterham met chunky pindakaas en banaan. Soms strooien we er een klein beetje pure chocolade hagelslag op en dan smullen ze! In het weekend neem ik soms de tijd om een heerlijke smoothie met ze te maken!

8:20- 8:25 SCHOOLTIJD. De schoenen en jassen gaan aan en we lopen letterlijk 1 minuut naar school. Soms loopt Zoe al zelf naar school maar steek ik in de hectische ochtend nog wel voor de veiligheid met haar over.

8:30- 9:00 OPRUIMEN met mama. Soms moeten we opeens haastig de deur uit en dan staat alles van het ontbijt nog in de keuken. Als Zoe naar school is ruim ik dit snel op en neem ik gelijk de woonkamer mee. Yosh is voorlopig nog thuis dus die speelt dan heerlijk met Duplo of begint met bouwen aan z’n houten trein set. Soms helpt hij mama even met stofzuigen of de vaatwasser uitruimen.

9:00- 11:30 ACTIVITEIT! Een heerlijke wandeling naar het park of naar de speeltuin, een bezoekje aan de bibliotheek of kinderboerderij als die in de buurt is. Ga lekker even een frisse neus halen. De kids vinden het heerlijk buiten en zo zijn we lekker actief. Dit is ook een goed moment om zelf wat calorieën te verbranden, ren met ze mee! Bij slecht weer kun je lekker samen boekjes lezen, gaan knutselen, heerlijke koekjes bakken of spelen met klei/play-doh. Creatieve en educatieve activiteiten vind ik bij ons thuis belangrijk.

Je kind voor de tv bonken of iPad in handen drukken is hier ook een optie, wees er vooral niet schuldig over, soms heb je nog andere dingen te doen en dan komt dit even beter uit. Maar 1 tip! Maak ook een schema voor tv,iPad,Computer tijd zodat ze niet 2 uur lang geplakt zitten aan een scherm. Hier mogen ze na school 15/20 minuten op de iPad of computer voor een educatief spelletje of filmpje of even relaxen met de tv aan. Ook dit kan leerzaam voor ze zijn.  

fresh-strawberries-and-blackberries-in-little-bowl-picjumbo-com

10:30 SNACK TIME! Van al het spelen en doen krijgen we trek! Tussendoor eet Yosh lekker fruit en soms doen we er ook nog lekker crackers bij.

11:30 HUISHOUDELIJKE TAAK. Rond half 12 doe ik de kleine huishoudelijke taken die voor die specifieke dag op de planning staan. Even afstoffen of de kamers recht trekken, stofzuigen, de was strijken of vouwen etc. Yosh moet op dit moment alleen spelen en dat kan hij heel goed of hij mag even spelen op de iPad. Daarna begin ik aan de lunch want rond 12:00 krijgen wij altijd honger hier in huis! Ook voor huishoudelijke taken heb ik een schema gemaakt maar dat zal ik een andere keer met jullie delen.

12:00-13:00 EINDELIJK LUNCH!! Ontbijt,lunch & avondmaal probeer ik ook vooruit te plannen. De lunch kan variëren van simpele boterham tot fancy cous cous salade. Ik probeer altijd te eten wanneer de kids ook eten, ookal is het soms een perfect moment om gemaakte bende op te ruimen terwijl zij aan het smullen zijn.

13:00-15:00 FLEXIBEL UURTJE! Yosh doet helaas geen dutjes meer maar hij kan heerlijk zelfstandig spelen. Voordat Zoe van school komt kan ik alvast het avond eten voorbereiden, bloggen of met een beetje geluk kan ik een dutje op de bank doen terwijl Yosh braaf tv kijkt of speelt met Lego.

15:00-15:15 OPFRISSEN. Zoe moet van school opgehaald worden. Op dit moment fris ik mij op en kleed ik mij even om als ik nog rond loop in huiskleding, of niet en ga ik zonder schaamte met m’n favoriete gaten broek even Zoe ophalen, het is geen mode show! Ook bereid ik me mentaal even voor op de drukte die vanaf nu op me te wachten staat. Hier begint ook meestal het hoogte punt van de dag. Positief of negatief, dat is altijd de vraag.

 

15:20-16:15 SNACK TIME! We komen net thuis van school dus de handen worden gewassen. Na school komt Zoe altijd hongerig thuis, meestal heeft ze alleen trek in iets lekkers maar dat bewaren we voor Tea-Time. Er word brood of crackers gegeten met wat fruit of groente, daarna drinken we gezellig samen een kopje thee met wat lekkers erbij. Ook kletsen we even over hoe de dag op school is gegaan.

16:15-17:15 PLAY TIME. Samen spelen, lezen of knutselen we of ze spelen individueel met het speelgoed waar ze graag mee spelen als ik nog het avond eten moet klaar maken. Ik laat ze niet onbeheerd met klei of verf spelen want hier gaat het mis.

17:30-18:00 AVOND ETEN. Wat staat er op het menu vandaag? Probeer ook je maaltijden vooruit te plannen. Het is ook nog is super handig als je boodschappen moet halen want dan kan je gericht kopen en let ook op aanbiedingen. Je kunt zo je menu en boodschappen op elkaar afstemmen en zelfs vooruit koken zodat je het kan invriezen voor een later moment in de maand. Dit is handig voor als je een klein budget hebt!

18:00-18:30 DOUCHEN. Papa is thuis, Mooi! Na het avond eten mogen de kids nog even hun buik laten zakken en dan gaan ze douchen & tanden poetsen. Soms neemt papa het hier van mij over.

18:30- 19:30 AANDACHT VOOR PAPA. Papa heeft de hele dag gewerkt en is ook vrij moe, ook spreken we van geluk als hij op dit moment al thuis is want hij maakt soms lange uren of staat vast in een file. De kids spelen nog even met papa voor het slapen gaan en er word ook een boekje gelezen. Heel veel knuffels en kusjes en dan is het bedtijd! SLAAP LEKKER!

19:00-20:00 CHECKED OUT. Mama’s shift zit er op, ik kan doen wat ik wil! Maar komt er nu nog een kindje uit bed met gezeur dan krijgen ze nog een knuffel en daarna moet je mama ook echt met rust laten! Als de kinderen lekker liggen te slapen, ruim ik ook niks meer op! Speelgoed ruimen ze zelf op. Nu heb ik tijd voor de naaimachine, lezen, schrijven/bloggen en tijd voor papa.

Plaats een reactie